Jak sprawić, by załoga była częścią restauracji?
Restauracja to nie tylko budynek, w którym można miło spędzić czas. Na to, czy lokal ma mnóstwo regularnie powracających gości, wpływają nie tylko interesujący wystrój oraz smaczna kuchnia, ale również atmosfera panująca w restauracji oraz zachowanie personelu. Jak sprawić, by załoga stała się integralną częścią prowadzonego przez nas biznesu?
Doświadczenie, jakie wyniesiemy z wizyty w restauracji, zależy od wielu czynników. Niektórym wydaje się, że jedyną ważną rzeczą jest smak potraw. Rzeczywiście, dla wyjątkowych doznań smakowych często jesteśmy w stanie się przemóc i bywać od czasu do czasu w miejscach, które nie do końca nam odpowiadają. Zdarza się jednak również tak, że nawet jeśli jedzenie bardzo nam smakuje, opuszczamy lokal niezadowoleni, z silnym postanowieniem, że więcej do niego nie wrócimy. Co może być przyczyną tak negatywnych emocji? Oczywiście, kiepski, niezaangażowany personel.
Z pewnością każdy z nas choć raz natknął się na kelnera, który swoim zachowaniem dobitnie pokazywał, że dobro i wizerunek firmy nie leżą w kręgu jego zainteresowań. Taka osoba nie ma pojęcia o tym, co znajduje się w karcie, z czego zrobione są poszczególne dania oraz które z nich są warte polecenia. Ostentacyjnie ignoruje gości, pozwalając im bardzo długo oczekiwać na obsługę. Jest nieuprzejma, nie zaszczyca nikogo uśmiechem i sprawia, że klienci czują się bardzo niekomfortowo. A wystarczyłoby się uśmiechnąć i zadbać o dobrą atmosferę w lokalu…
Skąd biorą się takie postawy? Przede wszystkim z myślenia o swojej obecności w restauracji jak o przykrym obowiązku. Każdy musi w jakiś sposób zarabiać na życie – niektórzy robią to, obsługując gości lokalu gastronomicznego. Jedni robią to z pasją, a inni od niechcenia. Restauracja nie jest dla nich ważną częścią życia i kompletnie nie przejmują się jej powodzeniem. Zależy im jedynie na „odbębnieniu” swoich podstawowych obowiązków i odebraniu wypłaty na koniec miesiąca.
Tymczasem aby lokal był miejscem, do którego goście powracają z ochotą i radością, musi być czymś więcej niż tylko stylowym wnętrzem, w którym można zjeść smaczne dania. Najbardziej popularne restauracje to te, w których panuje ciepła atmosfera. Można zainwestować w swój biznes niemałe pieniądze i wciąż nie odnotowywać zadowalających zysków. Najważniejsi są bowiem ludzie – to oni odpowiadają za to, jak czują się konsumenci przekraczający progi restauracji. Aby można było mówić o dobrym personelu, trzeba zadbać o to, by czuł się on integralną częścią miejsca, które współtworzy. Rodzinna atmosfera, zaangażowanie i pasja są kluczami do sukcesu. Jak wzbudzić je w swoich pracownikach?
- Wysokie pensje
Niektórzy restauratorzy uważają, że duża część zarobków kelnerów czy barmanów powinna pochodzić z napiwków, wobec czego oszczędzają na ich pensjach. Tymczasem pieniądze te są sposobem na pokazanie pracownikom, że ich doceniamy i szanujemy ich pracę. Kelner, który dostaje od nas grosze, nie będzie miał oporów, by z dnia na dzień opuścić nasz lokal, gdy na horyzoncie pojawi się coś innego. Oczywiście, napiwki również powinny należeć do niego – w przeciwnym razie nie będzie miał motywacji, by starać się o sympatię gości. Ważna jest także kwestia warunków współpracy: załoga powinna mieć podpisane umowy o pracę na dobrych warunkach. To właśnie tego typu czynniki wpływają na stosunek do pracodawcy, a także miejsca pracy.
- Szkolenie
Dobry personel musi być kompetentny i odpowiednio przygotowany do swojej pracy. Warto inwestować w rozwój załogi, chociażby poprzez kursy dla sprzedawców. Kelner musi umieć nie tylko wzbudzić sympatię gości, ale również nakłonić ich do nabycia jak największej liczby pozycji z menu. Ponadto powinien mieć okazję skosztować poszczególnych pozycji z karty i mieć świadomość, z czego są one przyrządzane. Dzięki temu będzie w stanie odpowiednio doradzić konsumentom, co przełoży się na zaufanie z ich strony.
- Współtworzenie miejsca pracy
Załoga ma codzienny kontakt z gośćmi i w związku z tym widzi, co wzbudza ich entuzjazm, a co spotyka się z niechęcią. Dzięki temu może mieć naprawdę dobre pomysły dotyczące ewentualnych zmian, które dobrze byłoby przeprowadzić w lokalu. Warto dopuścić pracowników do głosu, pozwalając im aktywnie współtworzyć swoje miejsce pracy. Dobrym pomysłem mogą być na przykład cykliczne spotkania całego personelu, który wspólnie będzie opracowywał zmiany w menu lub innych aspektach restauracji. Takie zaangażowanie bezpośrednio przełoży się na przywiązanie do tworzonego wspólnie lokalu.
- Cele i wyzwania
Chyba najskuteczniejszą motywację do działania zapewnia regularne stawianie sobie celów i konsekwentne dążenie do ich urzeczywistnienia. Oczywiście, cele muszą być osiągalne – w przeciwnym razie ich działanie będzie odwrotne do zamierzonego. Jeśli dobrze zastosujemy tę metodę, nasi pracownicy będą mieli poczucie sensu, a także będą mogli dostosowywać wykorzystywane przez siebie metody pracy do spodziewanych wyników. Należy również znaleźć czas na celebrowanie ich sukcesów. Dziękowanie i docenianie jest dowodem na to, że dostrzegamy i szanujemy ich wysiłek.